11 October 2010

Sukan Komanwel ke19: Pasukan hoki negara cipta rekod

NEW DELHI - Antara rekod yang dicipta pada temasya Komanwel kali ini ialah rekod kekalahan dengan jaringan 0-7 oleh pasukan hoki negara. Rekod ini dicipta bersama pasukan Autralia yang telah menyumbat 7 gol ke dalam gawang negara.

Pasukan Australia jelas sangat kuat, manakala pasukan negara jelas sangat lemah. Apabila yang kuat bertemu yang lemah maka terjadilah pesta gol tersebut. Ataupun boleh juga disebut kenduri pulut durian. Australia telah menjadikan pasukan Malaysia seperti pulut durian yang mereka makan dengan rakus sekali. 

Nampaknya pasukan hoki pun dah mengikut pasukan bola negara. Makin lama makin menurun. Orang lain makin lama makin kuat. Kalau dulu kita satu 'class' dengan Pakistan dan India. Kini lawan China dan Jepun pun susah nak menang. China dan Jepun ni sebenarnya baru je belajar pegang kayu hoki.

satu lagi perkaitan antara hoki dan bolasepak sekarang ialah ada di antara orang kuat kedua-dua persatuan itu, orang yang sama. Dalam bola pun ada, dalam hoki pun ada. Harap-harap sempatlah nak fikir pasal kedua-dua sukan utama negara tu.

Bukan nak salahkan sesiapa, tetapi sepatutnya semua orang yang terlibat secara langsung dengan hoki negara mempunyai rasa tanggung jawab terhadap kekalahan itu. Pemain, pengurus dan pentadbir persatuan. walau apa pun alasan anda itulah sebenarnya hasil kerja anda.

Teropong - teringat zaman kecik-kecik, main hoki pelepah nibong

No comments:

Post a Comment