01 October 2010

Dasar FAM berkaitan pemain import yang berubah-ubah

SHAH ALAM, 30 Sept  -- Nampaknya FAM akan sekali lagi membuat pusingan U pada tahun 2012. Selalunya pusingan U dibuat oleh orang yang tersesat jalan atau menemui jalan mati. Kedua-duanya adalah perkara yang semua orang taknak. Tetapi FAM ni gemar sangat dengan pusingan yang boleh membawa maut ni.

Pusingan U kali ini adalah berkaitan dengan pengambilan pemain import. Ini berikutan cadangan daripada Jawatankuasa Pertandingan Tempatan (JPT), Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) Khamis lepas supaya larangan pengambilan pemain import ditamatkan pada 2011. Ini bermakna awang import akan dibenarkan beraksi selepas itu iaitu pada 2012. Beberapa syarat pengambilan pemain import juga turut dicadangkan. Antaranya pasukan sudah menyelesaikan masalah kewangan mereka sebelum ini seperti tunggakan gaji dan pemain itu mestilah daripada negara yang rankingnya lebih baik berbanding negara Malaysia.

Sebelum ini pemain import pernah dilarang dari beraksi dalam liga tempatan. Kemudian dibenarkan dan pada 2009 sekali lagi pengambilan pemain import dilarang. 2012 nak ambil balik..

Yang jelasnya dasar FAM terhadap pemain import nampak tidak konsisten. Kejap boleh kejap tak boleh. Macam biskut chipsmore. Memang alasan dan logiknya tetap ada tiap kali perubahan dasar tersebut. Alasan dapat dicari, bak kata pepatah nak seribu daya tak nak seribu dalih. Selain Malaysia ada ke nagara di dunia ini yang menghalang pengambilan pemain import. Teropong tak tahulah, sebab negara di dunia ni banyak. Tapi liga-liga yang teropong tahu semuanya membenarkan pengambilan pemain import, cuma ada le syaratnya.

Kalau diteliti betul-betul banyak perkara yang nampak tidak konsisten dalam liga di Malaysia sejak liga semi pro diperkenalkan. Daripada nama yang telah beberapa kali diubah sehinggalah format pertandingan. Yang terakhirnya ialah bagaimana Pahang yang sepatutnya bermain dalam Liga Perdana..begitulah semua orang faham..tiba-tiba diselamatkan dengan penolakan ke atas pasukan Harimau Muda dari menyertai Liga Malaysia. Tempat mereka dalam Liga Super disedekahkan kepada Pahang...Apa formula, apa sifir, apa format yang sampai jadi gitu?

Teropong - harap perubahan dasar kali akan lebih konsisten dan serius

No comments:

Post a Comment