20 November 2010

Sukan Asia: Pasangan badminton gagal pertahan emas

GUANGZHOU- Walaupun nampak mudah pada set pertama, tetapi akhirnya pasangan utama negara terpaksa menyerahkan mahkota emas yang mereka pegang sebelum ini kepada pasangan Indonesia. Ku sangka panas sampai ke petang, rupanya hujan di tengah hari. Ku sangka hebat hingga ke hujung, rupanya longlai di set kedua dan penentuan.

Itulah kesudahan cerita Koo Kean Kiat dan Tan Boon Heong yang terpaksa menelan kekalahan di tangan markus Kido dan Hendra Setiawan. Bagi teropong, kelemahan pasangan Malaysia bukan pada kebolehan, bukan pada stamina tetapi pada taktikal permainan. Mereka terlalu suka bermain secara bertahan. Membiarkan lawan melakukan smash seolah-olah mengundang maut. Selama mampu bertahan jika asyik dengan hantaran tanggung sahaja.

Ubah lah..belajar bagaimana cara supaya sentiasa berada di pihak menyerang. Itu yang perlu dikuasai. Pertahanan yang baik ialah dengan cara menyerang bukannya dengan membiarkan diserang pihak lawan.

Teropong rasa, kalau Koo dan Tan berjaya bermain secara menyerang sepanjang perlawanan, mereka akan menjadi sangat kuat. Mereka akan sukar dikalahkan. Mereka ada potensi yang baik..cuma taktik permainan yang perlu diubah. Taktik menyerang merupakan taktik yang sentiasa digunakan oleh pasangan handalan yang lain seperti pasangan China, Korea dan Indonesia yang telah menumpaskan mereka tadi.

Teropong - berubahlah kalau mahu menang

No comments:

Post a Comment