12 October 2010

Sukan Komanwel ke19: Cukuplah Hafiz hashim

NEW DELHI - Pemain India Kashyap Parupalli telah berjaya menundukkan Hafiz Hashim dalam acara badminton Sukan Komanwel ke 19. Perlawanan peringkat suku akhir itu menyaksikan Hafiz tumpas 19-21, 21-19 dan 16-21.

Tak tahulah berapa ranking pemain India tersebut. Tapi sangat susah sebenarnya nak tengok mereka bertanding dalam kejohanan badminton peringkat tinggi seperti super series. Berbeza dengan Hafiz yang keliling dunia menyertai kejohanan badminton. Walaupun ketinggalan dan akhirnya kalah, Hafiz tetap dengan gaya biasanya 'tiada apa-apa berlaku'

Sebenarnya Hafiz tidak salah bila dia kalah. Yang salahnya ialah BAM. Takkanlah BAM tak perasan yang zaman Hafiz dah lepas. Kalau untuk perlawanan pertunjukan memanglah Hafiz masih sesuai. Tambahan beliau mempunyai pukulan-pukulan  'seni' yang sangat merbahaya kepada diri sendiri. Kalau tak keluar gelanggang ke jaringlah biasanya hinggap pukulan tersebut.

Kalau setakat nak ambil bahagian tak payahlah. Rugi modal. Baik BAM hantar pemain yang muda-muda, mana tau kot-kot ada yang bakal meletup.

Lagi satu, dalam permainan badminton, kalau sayang tenaga untuk smash, baik tak payah main. Setakat drop dan log tu stail lama. Tengok China main, mereka johan dunia..belajarlah. Lin Dan, Chun Lai..base line pun smash. Apa nak sayang tenaga. Tak larat, gantunglah reket. Kalau takat main tipu, tak mati..percayalah.  Peringkat dunia lain..kalau peringkat kampung boleh lah main macam tu.

Teropong - alang bermain biar berhabis

No comments:

Post a Comment